6/16/2013


Dalam malam aku mencari, adakah kausembunyi di balik sana
Dalam petak-petak pematang sawah yang masih berlumpur, aku berlari, adakah kaulari hingga lelah
Dalam bisik cicit burung, mereka memergokimu, menanam bunga untukku
Dalam jingga di balik senja, aku masih berjalan, adakah kau di sudut petang
Dalam pekat selimut malam, aku masih terjaga, adakah kau bersama malam
Dalam rona sang waktu, aku mencari, manakah bunga yang kautanam itu
Celaka! Dalam terik aku berpeluh, tak kunjung terlihat bunga itu
Dalam hening aku bersimpuh, kutakut bungamu t’lah layu, jauh di lintas cakrawala
Dalam diam lalu kudengar, jangkrik bernyanyi lagi
Dalam putus-asa tiada tara, aku kembali dalam bilik-bilik rumah bambu
Dalam pagi yang membekukan, aku menemukanmu, masih menanam bunga untukku

LLaviosa Gita . 2017 Copyright. All rights reserved. Designed by Blogger Template | Free Blogger Templates